Dag 04: Bédoin – Mont Ventoux – Malaucène

We staan om 8:00 uur op  en als we gedoucht hebben, haal ik bij de receptie 2 baguettes

Hoewel de zon niet direct onder de luifel komt, is de temperatuur aangenaam genoeg om buiten te ontbijten.

Het plan is om vandaag de markt in Bédoin te bezoeken en daarna in de buurt van de Mont Ventoux te gaan lunchen.

We stappen om 9:30 uur in de auto en zijn nog maar net op weg als we op  de inrit van een huis, deze prachten “Eenden” zien staan; ik maak een U-bocht om een foto te kunnen maken.

We vervolgen onze weg naar Bédoin, dat op ongeveer 20 kilometer van de camping ligt.

In Bédoin vinden we direct de markt, maar er is geen parkeerplaats voor gehandicapten te vinden, waarop ik Marijke afzet en terug rijd naar de parkeerplaats die net buiten het dorp ligt. Deze blijkt gratis en ligt ongeveer 300 meter vanaf de markt.

Dit is een van de grotere Provençaalse markten en het is weliswaar druk, maar niet te druk, zodat je goed kunt lopen en ook iets kunt zien.

We komen bij een stal waar nougat verkocht wordt en nadat we een paar stukjes geproefd hebben, besluiten we een plak traditionele nougat te kopen. Het is ruim 3 ons en kost bijna € 25,- maar dan heb je ook wat Emoticon die tong uitsteekt.

We lopen op ons gemak verder en genieten van de mensen en wat er verder allemaal te zien is.

Zoals op bijna elke markt, zien we ook hier diverse kunstenaars, die hun werk te koop aanbieden.

We proeven rauwmelkse kaas, maar ook heel oude kaas en dat smaakt heel erg lekker

Rode pepertjes kun je hier in een boeketje kopen.

Er is een klein museum, gewijd aan de Mont Ventoux, waar je van alles kun zien en ook diverse boeken kunt kopen.

We lopen de markt verder af en Marijke bekijkt hier en daar nog wat kledingstukken, maar koopt uiteindelijk niets Emoticon die tong uitsteekt

Omdat Marijke redelijk aan het einde van haar Latijn is, besluiten we op een terras een biertje te gaan drinken.

Nadat ik betaald heb, lopen we toch nog even terug naar een stalletje waar Marijke iets heeft gezien wat ze eigenlijk graag wilde en er blijkt nog één exemplaar in de door haar gewenste kleur te zijn.

We hebben inmiddels alle kraampjes gezien en besluiten naar de auto terug te lopen. Bij een van de alom aanwezige en prachtige platanen, maak ik nog een symbolische foto.

We rijden via een smal landelijk weggetje richting de Mont Ventoux en dat levert prachtig fotomomenten op.

We passeren een garagebedrijf dat zich blijkbaar heeft toegelegd op het restaureren van Fiatjes 500.

Het is even na 13:00 uur als we de flanken van de Mont Ventoux bestijgen en dat is goed te zien aan de namen van wielrenners die op het asfalt zijn gekalkt.

We komen onderweg tientallen fietsers tegen, jong en oud, mannen en vrouwen, op racefietsen, mountainbikes, maar ook op gewone citybikes.

Het is 13:25 uur als we op de top aankomen en mede door de stevige wind voelt de temperatuur van 10º C veel kouder aan.

Omdat de (meeste) restaurants in Frankrijk om 14:00 uur sluiten, moeten we ons haasten, willen we nog ergens kunnen lunchen.

De afdaling aan deze kant is beduidend minder ruig dan aan de kant waar we zojuist waren. We komen uiteindelijk aan in Malaucène en als we de auto hebben geparkeerd, is het uiteindelijk net na 14:00 uur en het eerste restaurant waar ik vraag of we nog kunnen eten, antwoord al dat de keuken gesloten is Denkende emoticon.

We vinden uiteindelijk een Brasserie waar we nog wel kunnen eten en we bestellen een pichet rosé en een fles water. We krijgen gelijk een bordje met geroosterd brood en tapenade; erg lekker.

We bestellen allebei een broodje met geitenkaas, rauwe ham en gedroogde tomaat. Het wordt geserveerd met salade en frites.

Het smaakt allemaal erg lekker en nadat we hebben afgerekend, lopen we nog even naar de overkant, waar zich inmiddels een grote groep mensen heeft verzameld. Er blijkt Jeu de Boules gespeeld te worden en volgens mij wordt daarbij ook gewed.

We lopen terug naar de auto en het plan is om bij de Intermarché een paar kleine boodschappen te doen.

Het is 16:15 uur als we bij de supermarkt zijn. De diesel kost hier € 1,21 maar als ik mijn Visa kaart in de automaat stop, kan ik alleen 85 tanken Verraste emoticon.

We kopen een fles witte en een fles rode Bourgogne –in de mate waarin wij tegenwoordig “drinken”, doen we daar een week mee Emoticon die tong uitsteekt– en een fles bubbeltjes.

Wij drinken thuis al een tijdje bronwater met een klein scheutje siroop van Teisseire en laten ze hier nu de smaak Mojito hebben met mint en groene citroen; die nemen we dus mee.

Ons avondeten bestaat vanavond uit stokbrood met Franse kaas, paté en filet Americain.

Om 20::00 uur is het te fris om nog langer buiten te zitten en verkassen we naar binnen, waar we nog een serie kijken.

Dit bericht werd geplaatst in Van dag tot dag en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.